28 вересня 2022 року відбулось черговое засідання Громадської ради з питань співпраці з церквами та релігійними організаціями при МОН України. Засідання відбувалось у дистанційному форматі за допомогою засобів Інтернет-зв’язку.
З благословення Голови Синодального відділу релігійної освіти, катехізації і місіонерства УПЦ митрополита Полтавського і Миргородського Филипа у засіданні взяв участь співробітник відділу священик Георгій Оніпко.
Під час засідання були розглянуті наступні питання:
- Про стан викладання курсів морально-духовного спрямування.
- Про проведення Всеукраїнських конкурсів «Знавці Біблії» і «Моя Батьківщина очима дітей етносів України».
- Різне.
Відкрив засідання Голова Громадської ради Марущенко В.С.. По першому питанню порядку денного виступив заступник Голови ради Решетніков Ю.Є., який розповів присутнім про стан викладання курсів морально-духовного спрямування у 2022 році і навів статистичні дані.
Учасники засідання обговорили питання стану викладання курсів духовно-морального спрямування. Було відзначено, що дослідженням цього року з даного питання (яке щорічно здійснюється Громадською радою), зважаючи на об’єктивні обставини, не було охоплено Донецьку, Запорізьку, Луганську, Миколаївську, Сумську, Харківську, Херсонську та Чернігівську області. Крім того у відповіді департаменту освіти і науки Київської міської державної адміністрації не було наведено жодної цифри, лише зазначено продовження викладання курсів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти м. Києва.
На жаль, для 2021/2022 навчального року зберіглася притаманною негативна тенденція до суттєвого зменшення числа шкіл та учнів, охоплених викладанням курсів духовно-морального спрямування, яка спостерігається, починаючи з 2016/2017 навчального року.
Якщо припустити, що у вищевказаних областях і у м. Києві кількість таких шкіл порівняно з 2020/2021 навчальним роком не змінилася, що очевидно не відповідає дійсності, то можемо припустити, що у цілому по Україні у 2021/2022 навчальному році кількість закладів загальної середньої освіти, у яких здійснюється викладання таких курсів, становила 25,58 відсотків від загальної кількості шкіл в Україні.
Така кількість є на 6 відсотків меншою, ніж у попередньому 2020/2021 навчальному році, і на 13 відсотків меншою порівняно з даними 2015/2016 навчального року, коли відповідна кількість складала 38,5 відсотків.
Порівняно з 2020/2021 навчальним роком у два рази скоротилася кількість таких закладів освіти у Вінницькій, Кіровоградській, Полтавській і Хмельницькій областях, у три рази у Житомирській, у 2,5 рази у Закарпатській області.
Навіть у традиційно відносно стабільних у цьому відношенні Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській та Чернівецькій областях спостерігається зменшення кількості закладів освіти, охоплених викладанням курсів морально-духовного спрямування.
Ще гірше і трагічніше виглядає ситуація із охопленням учнів викладанням курсів духовно-морального спрямування.
Знов таки, якщо припустити, що у Донецькій, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Сумській, Харківській, Херсонській Чернігівській областях та у м. Києві кількість учнів, охоплених таким викладанням, порівняно з 2020/2021 навчальним роком не змінилася, що не відповідає дійсності, то можемо припустити, що у цілому по Україні у 2021/2022 навчальному році кількість учнів, охоплених таким викладанням, становила лише 10,64 відсотків, що є на два відсотки менше, ніж у 2020/2021 навчальному році, і на 6 відсотків менше порівняно з показником 2015/2016 навчального року (було 16,5 відсотків).
В абсолютних цифрах число учнів, які вивчають курси духовно-морального спрямування, за рік скоротилося більше ніж на 100 тисяч дітей.
Найбільш суттєве скорочення кількості таких учнів спостерігається у Житомирській, Одеській, Полтавській, Хмельницькій та Чернівецькій областях. На жаль, скорочення кількості учнів, охоплених відповідним викладанням, є притаманним і для Івано-Франківської, Львівської та Тернопільської областей.
Найбільш поширеними програмами, за якими здійснюється викладання курсів духовно-морального спрямування, залишаються: «Основи християнської етики», «Християнська етика в українській культурі», «Біблійна історія та християнська етика». Крім того у низці областей реалізуються програми, спрямовані на підготовку підлітків до подружнього життя – «Школа подружнього життя» та «Основи сім’ї».
Разом з тим було відзначено врахування Міністерством пропозицій Громадської ради і відповідно положень, спрямованих на активізацію викладання курсів духовно-морального спрямування та проведення заходів з популяризації такого викладання, у Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, затвердженій наказом Міністерства освіти і науки України від 6 червня 2022 р. № 527, що створює необхідні правові можливості для проведення відповідних заходів.
Учасники засідання обговорили конкретні кроки, спрямовані на подолання вищезазначеної негативної тенденції щодо зменшення обсягів охоплення учнів і закладів освіти викладанням курсів духовно-морального спрямування. Зокрема, вирішено надати відповідну інформацію членам Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій; звернутися до керівників обласних державних адміністрацій та обласних рад щодо неприпустимості скорочення обсягів викладання курсів духовно-морального спрямування; провести консультації з Всеукраїнською Радою Церков і релігійних організацій та Громадською спілкою «Всеукраїнський Собор» щодо шляхів сприяння збільшенню обсягів викладання курсів духовно-морального спрямування (зокрема йдеться про необхідність активізації діяльності депутатських груп на підтримку традиційних цінностей в органах місцевого самоврядування та місцевих міжконфесійних рад у напрямку сприяння активізації викладання вказаних курсів) тощо.
Далі були заслухані виступи директора благодійного фонду «Живи, Україно!» Бербеки В.В. та Оганесян О.М. про проведення Всеукраїнських конкурсів «Знавці Біблії» і «Моя Батьківщина очима дітей етносів України». Заслухавши виступи, члени Громадської ради вирішили в майбутньому надавати допомогу в організації та проведенні даних конкурсів.